Podatek dochodowy – sprzedaż nieruchomości gruntowej
notariusz Anna Komorowska
Podstawowe dokumenty potrzebne do sprzedaży nieruchomości gruntowej
1. Dokumenty tożsamości osób stawających do aktu (dowód osobisty, paszport, karta pobytu, możliwe jest także stwierdzenie tożsamości poprzez aplikację mObywatel),
2. Numer księgi wieczystej,
3. Podstawa nabycia –np. akt notarialny nabycia, akt poświadczenia dziedziczenia, postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku,
4. Wypis z rejestru gruntów w przypadku odłączania działki do nowej księgi wieczystej łącznie z wyrysem z mapy ewidencyjnej – pobierane w urzędzie miasta bądź starostwie powiatowym,
5. Wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo zaświadczenie o jego braku – pobierane w urzędzie miasta/gminy,
6. Zaświadczenie, dotyczące objęcia działki uproszczonym planem zagospodarowania lasu lub decyzją, o której mowa w ustawie o lasach lub ich brakiem – pobierane w urzędzie miasta bądź starostwie powiatowym,
7. Zaświadczenie o położeniu nieruchomości w obszarze zdegradowanym, obszarze rewitalizacji, specjalnej strefie rewitalizacji wyznaczonych zgodnie z ustawą o rewitalizacji z dnia 9 października 2015r.– pobierane w urzędzie miasta/gminy; niektóre miasta/gminy podają takie informacje na swojej stronie internetowej, wówczas pobieranie zaświadczenia nie jest wymagane,
8. Świadectwo charakterystyki energetycznej budynku mieszkalnego – jeżeli na nieruchomości znajduje się budynek mieszkalny,
9. Zaświadczenie o braku osób zameldowanych – pobierane w urzędzie miasta/gminy; jest wymagane tylko na żądanie Kupującego, jeżeli na nieruchomości znajduje się budynek mieszkalny,
10. Zaświadczenie z urzędu skarbowego o zapłacie / zwolnieniu / przedawnieniu podatku od spadków i darowizn:
a) w przypadku nabycia lokalu przed dniem 01.01.2007 roku w drodze dziedziczenia lub zasiedzenia,
b) w przypadku nabycia lokalu po dniu 01.01.2007 roku w drodze dziedziczenia, zasiedzenia, darowizny oraz nieodpłatnego zniesienia współwłasności,
11. Umowa kredytowa oraz oświadczenie banku do ustanowienia hipoteki– jeżeli zakup jest finansowany ze środków pochodzących z kredytu.
Warto zaznaczyć, że powyższe wyszczególnienie ma charakter poglądowy, a okoliczności faktyczne danej sprawy mogą wymagać przedłożenia dodatkowych dokumentów. W każdej sprawie prosimy o kontakt z Kancelarią w celu ustalenia ostatecznej listy wymaganych dokumentów.
Pozostałe informacje potrzebne do sporządzenia aktu notarialnego umowy sprzedaży nieruchomości gruntowej
- Wycofanie zastrzeżenia numerów PESEL osób stawających do aktu,
- Dane osobowe stron czynności,
- Cena sprzedaży, informacja czy był zapłacony zadatek/zaliczka, wartość rynkowa lokalu, jeśli jest inna niż cena,
- Termin zapłaty i termin wydania lokalu,
- Numer konta osoby sprzedającej.
Opłaty
Za wykonywane czynności notarialne notariusz pobiera wynagrodzenie zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 czerwca 2004 roku w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej, powiększone o należny podatek VAT.
Poza taksą notarialną notariusz pobiera podatki i opłaty, które następnie przekazuje do odpowiednich instytucji państwowych. W przypadku sprzedaży nieruchomości gruntowej notariusz pobiera podatek od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2% od wartości nieruchomości oraz opłaty sądowe związane z wpisami w księdze wieczystej.
W celu ustalenia wysokości wszystkich opłat za daną czynność notarialną prosimy o kontakt osobisty bądź telefoniczny z Kancelarią.
Zwolnienie od podatku od czynności cywilnoprawnych – nabycie pierwszego mieszkania
Z podatku od czynności cywilnoprawnych zwolniona jest sprzedaż, której przedmiotem jest prawo własności lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, prawo własności budynku mieszkalnego jednorodzinnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu dotyczące lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego, jeżeli kupującym jest osoba fizyczna lub osoby fizyczne, którym w dniu sprzedaży i przed tym dniem nie przysługiwało żadne z tych praw ani udział w tych prawach, chyba że udział ten nie przekracza lub nie przekraczał 50% i został nabyty w drodze dziedziczenia.
Podatek dochodowy – sprzedaż nieruchomości gruntowej
Jeżeli sprzedaż nieruchomości gruntowej następuje przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie Sprzedający może podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym, który wynosi 19% od osiągniętego dochodu. Podstawą obliczenia podatku jest dochód, będący różnicą pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości gruntowej a kosztami uzyskania przychodów, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, dokonanych od zbywanych praw. Wolne od podatku PIT są dochody z odpłatnego zbycia praw majątkowych, jeżeli równowartość przychodu uzyskanego z tego tytułu przeznaczą Państwo na własne cele mieszkaniowe. Warunkiem zwolnienia jest poniesienie wydatków na własne cele mieszkaniowe w terminie 3 lat.